Svenska Krita-användare se hit!!
(In accordance with the forum rules, I’m including an English translation below. )
-Finns det några svenska Krita-krigare här på KA forumet? 
När jag började skapa digitalt för första gången, för snart 3 år sedan, efter en lång kreativ stiltje blev Krita min väg tillbaka till skapandet och den kreativa lusten igen.
På många sätt blev programmet början på ett helt nytt kapitel i livet, till och med en räddning på många plan
Men även om det var fantastiskt att upptäcka digital konst, så var det också ganska ensamt.
Det var svårt att hitta andra svenskar med samma intresse.
Men jag sen hittade jag hit, till underbara KA, där jag mötte massa kreativa människor från hela världen.
Men jag saknade fortfarande en, lokal, svensk mötesplats – inte nödvändigtvis bara för Krita-användare, utan för digitala kreatörer i allmänhet.
En plats där man kunde prata teknik, konst, inspiration och kreativitet på sitt eget språk, och kanske till och med träffas utanför nätet någon gång.
Jag letade länge, men hittade aldrig riktigt det jag sökte. Antingen var grupperna väldigt nischade eller så var de uppbyggda kring någon form av försäljning eller medlemsavgift.
Så jag gjorde det enda logiska:
Jag startade en egen grupp. ![]()
För drygt ett år sedan skapade jag Digitala Penslar – en sluten och ideellt driven Facebook-grupp för alla som gillar digitalt skapande, oavsett erfarenhetsnivå.
Fokus ligger på gemenskap, lärande och skaparglädje, utan reklam, kurser att sälja eller AI-genererat innehåll som tar över flödet mer, dag för dag.
Att tilläggas, jag är en driven individ.. och envis av bara tusan, så trotts en relativ trög start så blomstrade iden till trotts
Idag, redan inte mycket mer än ett år, är vi snart 200 medlemmar starka och har även en Instagram-kanal där vi lyfter fram medlemmarnas konst och kreativa projekt. Allt sker såklart ideellt och med målet att hjälpa svenska digitala konstnärer att synas och utvecklas tillsammans.
Jag har också glädjen att få hjälp av konstnären och eldsjälen Zab, som bidrar som sidekick och moderator. Zab stöttar med värdefull feedback, idéer och ett bra balanserad närvaro som gör arbetet som ensam admin betydligt lättare. Men jag har även funnit en ovärderlig krita-vän och en klok och bra människa på köpet, detta genom mötet i det gemensamt intresse och vurm för programmet Krita, som vi båda besitter, vilket jag verkligen uppskattar.
Så om du sitter du där, med din förkärlek till digital konst och Krita och ibland känner att du saknar ett svenskt sammanhang – då är du varmt välkommen att titta förbi hos oss!
Vi finns på Facebook och Instagram.
-Hoppas vi ses! ![]()
Väl mött,
Carl Birath
Digitala Penslar & Krita-Artists on FB
• DP - Facebook (
) https://facebook.com/groups/digitalapenslar/
• DP - Instagram (
) https://www.instagram.com/digitala_penslar/
• Krita-Artists - FB (
administrated by me and @sooz )
[
] Swedish Krita Users, this is for you!!
-Are there any Swedish Krita warriors here on the KA forum? ![]()
When I first started creating digital art almost three years ago, after a long creative dry spell, Krita became my way back into creativity and artistic drive.
In many ways, it marked the beginning of an entirely new chapter in my life—almost even a form of a mental rescue on several levels.
But while discovering digital art was incredibly exciting, and my newfound love…it was also quite lonely.
It was difficult to find other Swedish artists with the same interest.
Eventually, I found my way here to the wonderful KA community, where I met many creative people from all over the world.
However, I still felt that something was missing: a local Swedish meeting place—not necessarily just for Krita users, but for digital creators in general.
A place where you could talk about techniques, art, inspiration, and creativity in your own language, and maybe even meet offline from time to time.
I searched for a long time, but never really found what I was looking for. Either the groups were very niche, or they were built around some form of sales, subscriptions, or membership fees.
So in the end, I did the only logical thing:
I started my own group. ![]()
A little over a year ago, I created Digitala Penslar – a private, non-profit Facebook group for anyone who enjoys digital creation, regardless of experience level.
The focus is on community, learning, and the joy of creating, without ads, courses to sell, or AI-generated content increasingly taking over the feed day by day.
To add, I’m a driven and extremely stubborn person, so despite a rather slow start, the idea eventually grew and flourished.
Today, we are close to 200 members ( just this past year) and also run an Instagram channel where we highlight members’ artwork and creative projects. Everything is done voluntarily, with the goal of helping Swedish digital artists gain visibility and grow together.
I also have the pleasure of getting help from the artist and passionate contributor @zabbio, who acts as a sidekick and moderator. She provides valuable feedback, ideas, and a well-balanced presence that makes the work of being a solo admin significantly easier. Through this shared interest and drive for Krita, I’ve also gained a truly valuable Krita friend and a wise, kind person in the process—something I deeply appreciate.
So if you’re sitting there with your love for digital art and Krita, and sometimes feel like you’re missing a Swedish community, you’re warmly welcome to drop by.
We’re on Facebook and Instagram.
– Hope to see you there! ![]()
Best regards,
Carl Birath
Digitala Penslar
• DP - Facebook (
) https://facebook.com/groups/digitalapenslar/
• DP - Instagram (
) https://www.instagram.com/digitala_penslar/
• Krita-Artists - FB (
)