🇸🇪 Svenska Krita-användare se hit! (Translation included below)

:eyes: Svenska Krita-användare se hit!!

(In accordance with the forum rules, I’m including an English translation below. )

-Finns det några svenska Krita-krigare här på KA forumet? :blush:

När jag började skapa digitalt för första gången, för snart 3 år sedan, efter en lång kreativ stiltje blev Krita min väg tillbaka till skapandet och den kreativa lusten igen.

På många sätt blev programmet början på ett helt nytt kapitel i livet, till och med en räddning på många plan

Men även om det var fantastiskt att upptäcka digital konst, så var det också ganska ensamt.
Det var svårt att hitta andra svenskar med samma intresse.
Men jag sen hittade jag hit, till underbara KA, där jag mötte massa kreativa människor från hela världen.

Men jag saknade fortfarande en, lokal, svensk mötesplats – inte nödvändigtvis bara för Krita-användare, utan för digitala kreatörer i allmänhet.
En plats där man kunde prata teknik, konst, inspiration och kreativitet på sitt eget språk, och kanske till och med träffas utanför nätet någon gång.

Jag letade länge, men hittade aldrig riktigt det jag sökte. Antingen var grupperna väldigt nischade eller så var de uppbyggda kring någon form av försäljning eller medlemsavgift.

Så jag gjorde det enda logiska:
Jag startade en egen grupp. :grinning_face_with_smiling_eyes:

För drygt ett år sedan skapade jag Digitala Penslar – en sluten och ideellt driven Facebook-grupp för alla som gillar digitalt skapande, oavsett erfarenhetsnivå.
Fokus ligger på gemenskap, lärande och skaparglädje, utan reklam, kurser att sälja eller AI-genererat innehåll som tar över flödet mer, dag för dag.

Att tilläggas, jag är en driven individ.. och envis av bara tusan, så trotts en relativ trög start så blomstrade iden till trotts

Idag, redan inte mycket mer än ett år, är vi snart 200 medlemmar starka och har även en Instagram-kanal där vi lyfter fram medlemmarnas konst och kreativa projekt. Allt sker såklart ideellt och med målet att hjälpa svenska digitala konstnärer att synas och utvecklas tillsammans.

Jag har också glädjen att få hjälp av konstnären och eldsjälen Zab, som bidrar som sidekick och moderator. Zab stöttar med värdefull feedback, idéer och ett bra balanserad närvaro som gör arbetet som ensam admin betydligt lättare. Men jag har även funnit en ovärderlig krita-vän och en klok och bra människa på köpet, detta genom mötet i det gemensamt intresse och vurm för programmet Krita, som vi båda besitter, vilket jag verkligen uppskattar.

Så om du sitter du där, med din förkärlek till digital konst och Krita och ibland känner att du saknar ett svenskt sammanhang – då är du varmt välkommen att titta förbi hos oss!

Vi finns på Facebook och Instagram.
-Hoppas vi ses! :artist_palette:

Väl mött,
Carl Birath
Digitala Penslar & Krita-Artists on FB

• DP - Facebook (:sweden:) https://facebook.com/groups/digitalapenslar/

• DP - Instagram (:sweden:) https://www.instagram.com/digitala_penslar/

• Krita-Artists - FB ( :united_kingdom: administrated by me and @sooz )

[:united_kingdom:] Swedish Krita Users, this is for you!!

-Are there any Swedish Krita warriors here on the KA forum? :blush:

When I first started creating digital art almost three years ago, after a long creative dry spell, Krita became my way back into creativity and artistic drive.

In many ways, it marked the beginning of an entirely new chapter in my life—almost even a form of a mental rescue on several levels.

But while discovering digital art was incredibly exciting, and my newfound love…it was also quite lonely.
It was difficult to find other Swedish artists with the same interest.

Eventually, I found my way here to the wonderful KA community, where I met many creative people from all over the world.

However, I still felt that something was missing: a local Swedish meeting place—not necessarily just for Krita users, but for digital creators in general.
A place where you could talk about techniques, art, inspiration, and creativity in your own language, and maybe even meet offline from time to time.

I searched for a long time, but never really found what I was looking for. Either the groups were very niche, or they were built around some form of sales, subscriptions, or membership fees.

So in the end, I did the only logical thing:
I started my own group. :grinning_face_with_smiling_eyes:

A little over a year ago, I created Digitala Penslar – a private, non-profit Facebook group for anyone who enjoys digital creation, regardless of experience level.
The focus is on community, learning, and the joy of creating, without ads, courses to sell, or AI-generated content increasingly taking over the feed day by day.

To add, I’m a driven and extremely stubborn person, so despite a rather slow start, the idea eventually grew and flourished.

Today, we are close to 200 members ( just this past year) and also run an Instagram channel where we highlight members’ artwork and creative projects. Everything is done voluntarily, with the goal of helping Swedish digital artists gain visibility and grow together.

I also have the pleasure of getting help from the artist and passionate contributor @zabbio, who acts as a sidekick and moderator. She provides valuable feedback, ideas, and a well-balanced presence that makes the work of being a solo admin significantly easier. Through this shared interest and drive for Krita, I’ve also gained a truly valuable Krita friend and a wise, kind person in the process—something I deeply appreciate.

So if you’re sitting there with your love for digital art and Krita, and sometimes feel like you’re missing a Swedish community, you’re warmly welcome to drop by.

We’re on Facebook and Instagram.
– Hope to see you there! :artist_palette:

Best regards,
Carl Birath
Digitala Penslar

• DP - Facebook (:sweden:) https://facebook.com/groups/digitalapenslar/

• DP - Instagram (:sweden:) https://www.instagram.com/digitala_penslar/

• Krita-Artists - FB ( :united_kingdom: )

3 Likes

Thank you for the kinds words :slight_smile:

The group is friendly, and I feel like Carl - it seems most of the groups are so focused on commissions or AI-ads.

Now, all that’s left is to convince everyone to convert to Krita, everywhere.
(Though I’m afraid I scare people off because I keep writing essays to answer everytime someone asks about what art program to use - especially when everyone else suggests to get an ipad..)

4 Likes

It’s Krita, it’s worth it!

Michelist

3 Likes

it is though! There’s so much to say! Though I think all features and customizability make it feel daunting for beginners, but they don’t need to know everything at once to start using it… heck, I have used krita for years and still don’t know half the features… :stuck_out_tongue:

3 Likes

So what? Even I know Krita only in part. But the good thing is the forum, because most things I learned about Krita I learned because I have tried to solve the issues of users who often not even tried beginning to solve anything themselves. Just because in this modern world something works or it get dumped and exchanged with something new - but that does not work in the world of software. Especially because not seldom the issue sits in front of a display.
That is in most cases the hardest thing to solve, getting access to a brain that has a padlock at its entry points …

Michelist

3 Likes

Hejsan. Jag är inte precis svensk men jag bor i Sverige och pratar lite svenska. Välkommen till Krita Artists.

Translation. Hi. I am not exactly Swedish but I live in Sweden and speak a little Swedish. Welcome to Krita Artists.

3 Likes

Hej vännen, tack! Vad kul :slight_smile:
Var i Sverige bor du?

Själv är jag från Stockholm. (Jag kan även ta denna konversation på engelska såklart.)

Om du har tillgång, så gå gärna in och gå med i gruppen – ju fler vi är desto bättre. Antingen på Facebook (rekommenderas) eller bara adda oss via Instagram.

Väl mött
/c
:sparkles::star_struck:

:united_kingdom:
Hey friend, thanks! That’s awesome :slight_smile:
Where in Sweden do you live?
I’m from Stockholm myself. (I can also switch this conversation to English, of course.)

If you have access, feel free to join the group — the more we are, the better. Either on Facebook (recommended) or just add us on Instagram.
Best regards,
/c
:sparkles::star_struck:

1 Like

I wish you luck for your natively Swedish creative corner of the internet.
Please feel free to take copies of any of my technical postings and images if they are of any use to you. Then translate, expand, edit and modify them as you wish.
It would be nice if you gave a link back here to the original but I don’t insist on it.

Jag önskar dig lycka till med din svenska kreativa vrå på internet.
Du får gärna kopiera mina tekniska inlägg och bilder om de är till någon nytta för dig. Översätt, utöka, redigera och modifiera dem sedan som du vill.
Det vore trevligt om du länkade tillbaka hit till originalet, men jag insisterar inte på det.

1 Like

Tack så mycket. Jag bor i Göteborg med min vackra fru. Min svenska kommer men är inte så bra. Jag behöver mer övning.

Translation: Thank you very much. I live in Gothenburg with my beautiful wife. My swedish is coming but isn’t very good. I need more practice.

1 Like

The OP stated:

…a local Swedish meeting place—not necessarily just for Krita users, but for digital creators in general.

The forum of PixiEditor needs forum-love, and a Swedish version of its user interface has yet to be released, anyway.

1 Like

Exactly, we just need beginners to realize that they don’t need to know all about everything they see. They see canvas, they see brushes and color wheel… that’s really all that’s needed to start. Then click around and learn on the other stuff.

2 Likes

That’s interesting. I didn’t know about that before.

Ohh.. thank you so much, i will.. and if used, there will be a link back to original. :+1::artist_palette::heart:

looking into it :orange_heart:

@PureTassel

How can i help out? Was just looking at the forum-sit2.. interesting, as @Zabbio said, i dident know about this until now. :blush::sparkles::clap:

What I can do is a proper translation, of the interface, if needed. Send me a PM, and let me know if i can contribute in any way.

If you’d like to help the developer behind PixiEditor, then why not contact him?

Oh, okay, maybe I misunderstood what you meant.

I thought you were part of that team, flagging for support

But yes, I can get in touch with them. :+1:

But, As things stand right now, though, I’m busy with both my own projects and supporting Krita in diffrent ways as best as I can.

Still, thanks for the link and for letting me know about this tool. :slight_smile: :sign_of_the_horns:t3:

Here’s something to translate into Swedish for your group:

Users of PixiEditor may take the advice of @Dima and add PixiEditor’s logo to their digital artistic works. (The same thing goes for Krita and its logo, like Dima said.)

Tack för din input, @PureTassel ,Det uppskattas.

Jag behöver dock ingen färdig mall eller någon “pre-text” att följa för att uppmuntra personer i den här gruppen – som den här tråden handlar om
Mer än att se till att dom gilllar att bara vara delaktiga i gemenskapen.

Som sagt, missförstånd..
I ditt första meddelande fick jag uppfattningen att du hade någon form av koppling till applikationen PixiEditor, eftersom du verkade angelägen om att lyfta fram den i konversationen.

Som både Dima skrev innan, och jag har skrivit tidigare, är idén med en tillagd logotyp en mycket bra tanke för den som vill tydliggöra sin ståndpunkt, visa sin kärlek för Krita.. när det gäller AI, val av applikation och liknande. Där håller jag helt med dig!

Men, sidan som jag administrerar, och är ämnet här.. dvs, Digitala Penslar, är däremot inte knuten till någon specifik applikation, vare sig Krita eller PixiEditor.

Därför kommer jag att låta den frågan förbli öppen och fri för medlemmarna att själva ta ställning till, val av aplication eller hur dom vill göra..

När det gäller tråden om att marknadsföra Krita, är Dimas idé naturligtvis utmärkt.

Men just den här tråden handlar främst om att uppmärksamma svenska Krita-användare som kanske sitter hemma och funderar på var de kan hitta ett sammanhang och en gemenskap – snarare än om att marknadsföra vare sig Krita eller PixiEditor.

Tack igen för din input, vännen. Och du – om du känner några svenska användare som sitter hemma och funderar på vart de ska vända sig, får du gärna hänvisa dem till mig.

Väl mött!

Carl

English:

Thanks for your input, @PureTassel — it’s appreciated.

However, I don’t need a ready-made template or any “pre-text” to follow to encourage people in this group — which is what this thread is about — beyond making sure they feel welcome to simply be part of the community.

As I said, misunderstanding…
From your first message I got the impression you had some kind of connection to the PixiEditor app, because you seemed keen to bring it up in the conversation.

As both Dima wrote earlier, and as I’ve said before, the idea of adding a logo is a very good one for anyone who wants to make their position clear or show their love for Krita when it comes to AI, choice of application, and similar topics. I totally agree with you there!

But the page I administer, and which is the subject here — Digital Brushes — is not tied to any specific application, neither Krita nor PixiEditor.

So I’ll leave that question open and free for members to decide for themselves — choice of application or how they want to handle it.
Regarding the thread about promoting Krita, Dima’s idea is of course excellent.

This particular thread, however, is primarily about highlighting Swedish Krita users who might be at home wondering where they can find a community and a sense of belonging — rather than about promoting either Krita or PixiEditor.

Thanks again for your input, my friend. And — if you know any Swedish users who are wondering where to turn, feel free to point them my way.

All the best,
Carl

Russki:

Спасибо за твоё мнение, @PureTassel — я это ценю.

Тем не менее мне не нужна готовая шаблонная фраза или какой‑то «предварительный текст», чтобы побудить людей в этой группе — о чём собственно и идет речь в этой теме — кроме как дать им почувствовать, что им просто приятно быть частью сообщества.

Как я уже сказал, недопонимание…
По твоему первому сообщению у меня сложилось впечатление, что у тебя есть какая‑то связь с приложением PixiEditor, потому что ты активно его упоминал в разговоре.

Как уже писал Дима, и как я сам говорил ранее, идея добавить логотип — очень хорошая мысль для тех, кто хочет прояснить свою позицию или показать свою любовь к Krita, когда речь идёт об ИИ, выборе приложения и подобных вещах. С этим я полностью согласен!

Но страница, которой я администрирую и которая обсуждается здесь — Digital Brushes — не привязана к какому‑либо конкретному приложению, ни к Krita, ни к PixiEditor.

Поэтому я оставлю этот вопрос открытым, чтобы сами участники могли решать — какое приложение им выбирать и как им поступать.

Что касается темы о продвижении Krita, идея Димы, конечно, отличная.

Однако эта конкретная тема в первую очередь направлена на то, чтобы обратить внимание на шведских пользователей Krita, которые, возможно, сидят дома и думают, где им найти сообщество и поддержку — а не на продвижение ни Krita, ни PixiEditor.

Ещё раз спасибо за твоё мнение, друг. И — если знаешь каких‑то шведских пользователей, которые не знают, куда обратиться, не стесняйся направлять их ко мне.

С наилучшими пожеланиями,

CARL